De berg op - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Liesbeth en Frank - WaarBenJij.nu De berg op - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Liesbeth en Frank - WaarBenJij.nu

De berg op

Door: Liesbeth en Frank

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth en Frank

18 Januari 2010 | Nederland, Groesbeek

We lopen dit weekend maar één dag, maar wel 25 kilometer en in gezelschap van Henk. Onze tocht begint in Tolkamer. Het weer is goed, er is zon. Na ongeveer vier kilometer komen we bij een voetveer dat ons over de Rijn naar Millingen brengt. Dat is nog eens makkelijk! Je moet er wel op tijd bij zijn, want deze pont vaart maar eens per uur. Het land is nog erg vlak en af en toe passeren we een boerderij (of iets wat daar op lijkt). Als we bijna in Leuth zijn (maar geen KoffieLeuth) komen we langs een huis dat de Plezenburg heet en in het boekje staat. We zitten dus echt op de juiste route : ). Na Leuth gaan we een dijk op en passeren we de grens met Duitsland. Hangend op een oude grenspaal eten we onze bammetjes. Beetje jammer dat er net op dat moment geen bankje staat. Natuurlijk komen we die vlak na onze lunch wel tegen. Maar dan lopen we Zyfflich in, waar ze een cafe/restaurant hebben. Hier kunnen we gelukkig een bakkie leut krijgen. Het restaurant zit helemaal vol met een verjaarspartijtje, maar gelukkig is in het kroeggedeelte een plekje voor ons. Na de koffie vervolgen we onze weg richting het Wylermeer, een heel langgerekt meer. Als we dit oversteken lopen we Nederland weer in en komen we wat mij (Liesbeth) betreft in een veel mooiere omgeving: bos en heuvels. We beklimmen de Duivelsberg, maar laten de pannenkoeken voor wat ze zijn. Het bos is prachtig herfstig met mooie kleuren. Na enige tijd lopen we aan een kant langs akkers, waarin weer bosjes staan. Dit levert prachtige plaatjes op.

We komen van een hoogte op Groesbeek af lopen, wat een mooi gezicht is. Nog steeds een afwisseling van velden en bos, huizen en een weg. Er staat ook iets dat op een circustent lijkt, maar uit onze ‘Bijbel’ blijkt dat dit een oorlogsmuseum is over operatie Market Garden. In het dorp, net over de niet meer in gebruik zijnde spoorlijn staat onze taxichaffeuse Gerda, die ons naar Westervoort brengt. 's Avonds trakteren zij ons op een heerlijk 'wild' etentje in Zevenaar. Op de bestorven haas na gaat dit er wel in!

Het lopen ging erg soepel vandaag, dat kwam vast door het extra gezelschap.