de eerste keer in 2010 - Reisverslag uit Vierlingsbeek, Nederland van Liesbeth en Frank - WaarBenJij.nu de eerste keer in 2010 - Reisverslag uit Vierlingsbeek, Nederland van Liesbeth en Frank - WaarBenJij.nu

de eerste keer in 2010

Door: Liesbeth en Frank

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth en Frank

04 April 2010 | Nederland, Vierlingsbeek

Het eerste Pieterpad weekeinde van 2010 beginnen we met een nachtje logeren in het Nivonhuis de Bosbeek in Bennekom. Hier zitten we samen met een gezin, 2 fietsers en de 2 huiswachten. Een erg leeg huis dus, midden in het bos. We konden er alleen via een zandpad, waar ijs op lag, komen. We koken hier een heerlijk maal en slapen in de gebruikelijke Spartaanse bedden. Maar het is heerlijk rustig.
We zetten de auto neer in Vierlingsbeek vanwaar we met de trein naar Nijmegen gaan. Daar pakken we de bus naar Groesbeek. Hier willen we eerst graag een kop koffie drinken, maar dat is lastig. Na wat navraag blijkt er verderop langs het pad, aan de rand van het dorp, een gelegenheid te zijn (de Wolfsberg). Gelukkig, en ze hebben ook taart!
Het weer is grauw en koud. Liesbeth heeft te weinig kleding mee, de volgende etappe moet maar in een wat warmer jaargetijde gebeuren. Het eerste deel vandaag is prachtig, veel bomen. Aan het einde wordt het kaal, agrarisch landschap. Onze overnachtingsplaats is een bed&breakfast, De Slenen, vlak boven Ottersum. Een mooi, oud huis. We slapen op de gemoderniseerde deel. We worden verwelkomd door de gastheer en –vrouw met een kopje thee. Deze mensen wonen hier al zo’n 30 jaar. Ze zijn erg vriendelijk. We eten onze meegenomen koude maaltijd in hun keuken op (onze kamer is echt alleen een bed en een bankje). ’s Ochtends na een heerlijk ontbijt willen we graag nog even in het gastenboek schrijven. Blijkt dat hier niet de minsten logeren, zo staat er een afscheidsgroet van Luka Bloom (Ierse zanger) in! In de buurt zit een poppodium waar geregeld (inter)nationale artiesten optreden waarvan sommigen bij De Slenen overnachten. Grappig hoor, in zo’n kleine gemeenschap. Zoiets plaats je toch eerder in de grote stad.
De volgende dag is het weer niet beter. Het sneeuwt zelfs even. We lopen door Gennep, dat een mooi stadhuis heeft. Daarna komen we door een heidelandschap met nog ‘echte’ vennen (alleen gevoed door regenwater) en kunnen we koffiedrinken in Afferden. Hier steken we met een veer de Maas over en komen we weer even in Noord-Brabant. We lopen door de uiterwaarden waar vroeger veel Maasheggen hebben gestaan die veelal gesneuveld zijn in de ruilverkaveling. Tegenwoordig probeert men er weer een aantal te restaureren. We eindigen deze etappe in Vierlingsbeek, waar men zich opmaakt voor carnaval.