lopen gaat sneller - Reisverslag uit Hellendoorn, Nederland van Liesbeth en Frank - WaarBenJij.nu lopen gaat sneller - Reisverslag uit Hellendoorn, Nederland van Liesbeth en Frank - WaarBenJij.nu

lopen gaat sneller

Door: Liesbeth en Frank

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth en Frank

21 September 2009 | Nederland, Hellendoorn

We lopen een beetje achter met de berichtgeving, dus hier volgt een korte beschrijving van een aantal weekenden.

Op 11 april wilden we in Gramsbergen onze wandeltocht vervolgen naar Nijverdal. Dus moesten we met de auto naar Nijverdal en vanaf daar met het openbaar vervoer naar Gramsbergen. Dat was al een reis op zich, waarbij we 2 treinen en twee bussen (eigenlijk busjes) moesten nemen. Tussen beiden moesten we steeds een half uur wachten. Uiteindelijk begonnen we dus pas met lopen om 14.30! In Gramsbergen vertelde een bordje ons dat het nog 341 kilometer is naar de Pietersberg. Nog even doorstappen dus. Het is Paasweekend, dus er zijn lammetjes te zien en prachtige bloesems. In Hardenberg slapen wij in een deel van boerderij ‘ t Luggers. Het is net alsof we bij oma logeren, de inrichting is vrij authentiek. Leuk gedaan, gastheer is een beetje typisch. De volgende dag gaan wij via Rheeze naar Ommen. Onderweg komen we langs een groep koeien die door Frank uitgebreid begroet worden. Rheeze is een heel klein dorpje dat nog in de oorspronkelijke staat verkeerd met mooie oude boerderijen. We lunchen aan de oever van de Vecht en worden in verwarring gebracht door een wegwijzer die aangeeft dat (de) Sahara nog 0,2 km is. De omgeving is erg mooi. Agrarisch maar niet modern, zoals we iets verder noordelijk tegenkwamen met strakke bedrijven en grote percelen. Hier lijkt de tijd juist een beetje te hebben stil gestaan. Zelfs de hekken van de weilanden zijn mooi met oude houten palen.
Rond 16.00 uur komen we bij onze overnachtingsplaats in Ommen aan en dat is werkelijk de mooiste tot nu toe: de 4 Jaargetijden. Het huis is nieuw, maar door het rieten dak ziet het er niet heel modern uit. Op de 1e verdieping is de leefruimte van de eigenaars, de gastenkamers zijn in het souterrain. Doordat het op een heuvel ligt is het niveau van de tuin op gelijke hoogte met de kamers in het souterrain en hebben de eigenaren een enorme veranda als hun buitenruimte. Zij hebben langs de lengte van hun gehele woonkamer en keuken ramen aangebracht zodat ze zoveel mogelijk kunnen genieten van het prachtige uitzicht. Ze hebben ook eenden en zelfs pulletjes die ze angstvallig voor reigers en ratten verborgen houden. Het huis is nieuw en dat biedt veel comfort. Het ontbijt is bij de gastheer en gastvrouw aan de eettafel met de andere gasten. Dit is erg gezellig en het ontbijt is zeer uitgebreid en erg lekker. De eigenaren zijn zeer gastvrij. De gastvrouw vroeg nog of we niet nog een nachtje wilden blijven, maar onze plicht roept dus we gaan verder naar Hellendoorn.
Vandaag gaan we de Sallandse Heuvelrug bewandelen, voor mij (Liesbeth) een van de mooiste landschappen die we tot nu toe zijn tegen gekomen. Er worden onderweg hier en daar scharreleieren verkocht (nog in goed vertrouwen, met een kistje erbij voor het geld, hoewel er bij een al een bordje hing dat het niet de bedoeling was dat mensen gratis hele dozen eieren meenamen, dus het zal hier ook niet al te lang meer zo zijn). Wij kopen ook een doos. Vervolgens beklimmen we de Archemerberg, een stuwwal van ongeveer 75 meter hoog met mooi uitzicht over de heide en de omringende bossen. Bij Lemele komen we langs een net aangeplante wijngaard. In Hellendoorn besluiten we om met de bus de laatste kilometers naar Nijverdal af te leggen, vooral Liesbeth heeft ‘em zitten.