Een nieuwe reis - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Liesbeth en Frank - WaarBenJij.nu Een nieuwe reis - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Liesbeth en Frank - WaarBenJij.nu

Een nieuwe reis

Door: Liesbeth en Frank

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth en Frank

23 Januari 2009 | Nederland, Winsum

Het is wat minder ver weg, maar Frank en ik vonden dat we ook eens ons eigen landje moesten gaan bekijken. Er is namelijk veel moois te zien. We zijn begonnen aan het Pieterpad! Ik (Liesbeth) wil het al heel lang lopen en heb nu een heel fanatiek maatje in Frank gevonden. Twee weken geleden zijn we begonnen in Pieterburen. Omdat het prachtig schaatsweer was, hebben we een dag 'opgeofferd' aan het ijs en een tochtje geschaatst bij Sint-Jansklooster. 's Avonds hebben we in Winsum overnacht. Dit is een klein durp iets ten noorden van Groningen stad. Wij logeerden hier in een Bed&Breakfast (bij Koen en Sjors aan de Oosterstraat) waar het heerlijk toeven was. Een prachtig gerenoveerd huis met een grote ruimte voor de gasten en een prachtige, moderne douche, zelfs met vloerverwarming! Op zaterdagavond hebben we heerlijk gegeten in 'De Gouden Karper'. Helaas hadden ze niet zo'n kaas gegeten van rode wijn, wat een gemis was bij de heerlijke vleesgerechten die ze serveerden. De volgende ochtend, na een heerlijk ontbijt in de grote woonkeuken van onze gastheer en gastvrouw moesten we eerst nog van Winsum naar Pieterburen zien te komen. De auto lieten we in Winsum staan en we zijn met de bus (lijntaxi zoals dat daar heet) naar Pieterburen gereden. We willen echt van de ene kant van het land naar de andere kant lopen dus eerst op zoek naar de Waddenzee. Nou, als je niet goed uit je doppen kijkt loop je al gauw een flink stuk om. Ik denk dat we er zo 8 kilometer bij gelopen hebben. Het was ontzettend koud, vooral de wind, maar wel een blauwe hemel en zon. Na ons 'zeeavontuur' moesten we eerst even opwarmen met warme chocolademelk in Pieterburen (jaja, daar zaten we dus nog steeds). Eindelijk konden we echt beginnen, nog maar 464 kilometer te gaan! Het is een interessant landschap, erg kaal en met lange rechte wegen. Dat is soms een beetje uitzichtloos, als je aan het begin staat maar ja, het is maar een kwestie van de ene voet voor de andere plaatsen en dan kom je vanzelf bij het einde (of een bocht en dan de volgende lange rechte weg.....). We hebben onderweg prachtige huisjes gezien in prachtige dorpjes, zoals Eenrum, Mensingeweer en natuurlijk Winsum. De zon was al bijna achter de hoziron verdwenen toen we Winsum bereikten. En toen in de auto en terug naar het midden van het land.

Al bladerend door het NIVON-boekje met de route van het Pieterpad komen we prachtige foto's tegen waarbij ons vaak de opmerking ontsnapt dat het er zo niet-Nederlands uit ziet. Maar dat is dus niet waar! Het is juist heel Nederlands en ons land is gewoon mooi. Maar dat vergeet je wel eens als je 4 a 5 dagen per week in de Randstad werkt en voornamelijk op de rails, de A12 of in een kantoorgebouw verblijft.

Laat dit dus een ode aan Nederland worden!